esszlessz- a "feneketlen" kóstolóblog

Borról hitelesen, mégis lazán

"Kellett az eltávolódás..."

2017. december 29. 15:54 - Esszlessz

-a VinoPiano kóstolóján Homoky Dorkával beszélgettünk

„Arcot a bornak” címmel indult el a VinoPiano Borbár kóstolósorozata, mely kóstolók során személyesen a borászok mutatják be tételeiket, illetve lehetősége nyílik a borkedvelő közönségnek aktuális kérdéseit is megvitatni a borkészítőkkel. A laza szakmázás mellett, természetesen, az anekdoták is szerepet kapnak, így lesz a történet igen szerethető.

A kampány eddigi résztvevői voltak: Barcza Bálint Somlóról, Nádasdi Szilárd Etyekről, Homoky Dorka és Kiss János Tokajról, Nyolcas Ádám és Csutorás Ferenc Egerből és Sándor Zsolt Bükkről. Mi Dorkát csíptük el egy rövid 2017-es élménybeszámoló erejéig, persze a poharunkba került borairól is mesélt nekünk, mely ezúttal egy furmint-hárs házasítás a Hetény dűlőből. 2015-ös évjárat. Finom sósság és citrusok az illatban. A korty mézes, köves. Kerek. Mese savak, szép hossz. Fiatal.

Fotók: Szinbád az Utazó

  • Milyen volt az idei évjárat? Hogy sikerült a szüret?
  • Nagyon-nagyon klassz volt. Szárazban is, édesben is. Szeptember közepén kaptunk egy lehűlést. Akkor egy picit megállt az érés. De szerencsére utána jött a melegedés. Ekkor gyorsan le kellett szedni a száraznak valót, mert már elindult a botritisz is. De az még tökéletes volt. Mennyiségben és minőségben is szép lett. Utána meg szuper édes bornak meg aszúnak valót sikerült szüretelni. Most minden szempontból tökéletes volt és már nagyon kellett egy ilyen év.
  • Most jöhet a pihenés?
  • Még nem teljesen. Záróvizsgára készülök. Szüret alatt a szakdolgozat írás is elkezdődött. Egyszerre két szakdogát adtam le. Szőlész-borászon végzem, előtte pedig filmfilozófiát tanultam, ez volt az, ami visszavezetett a borászkodáshoz. Előtte pont emiatt, hogy ebben nőttem fel, kellett valami más, az eltávolodás. Utána fokozatosan visszataláltam. Anno akkor ott abszolváltam és utána kezdtem a szőlész-borászt. A szakdogát anno nem adtam le, és most az szőlész borász mellett úgy döntöttem, hogy akkor ezt is befejezem. Így két szakdolgozat van leadva és szőlész-borász záróvizsgára készülök éppen, januárban pedig lesz még a szőlész- borász védés, meg a filmes államvizsga és védés.
  • Le a kalappal…
  • Köszönöm. Így a szürettől kezdve kicsit besűrűsödött minden. Még januárig ezt így végig kell csinálni és utána egy hónap alvás lesz. Esetleg a pincében egy kis munka, meg szőlőben meditatív metszés.
  • Mikor fognak palackba kerülni a tételek?
  • A ’17-esek azok nagyjából szerintem jövő nyáron. Általában nyáron szeretem lepalackozni a boraimat. Annyi különbség most, hogy csináltam egy viszonylag frissebb muskotályt, mely korábban kierjedt, meg készítettem egy sillert, piros bornak fogom hívni. Tök izgi.
  • Miből készült?
  • Kékfrankos meg blauburger, meg van még mellette olyan is, amit nem tudunk. Ugyanis kékszőlő keverve van egy-egy ültetvényen és azokat is összegyűjtöttem. Előtte apa csinált belőle mindig vörösbort, azokat én nem szerettem. Most mondtam apának, hogy szeretnék ezzel foglalkozni. Egyébként eredetileg rozét akartam készíteni. De még nem foglalkoztam soha kékszőlővel, 4 órát áztattam, tehát az nem sok. De valószínűleg voltak benne olyan fajták, amik jobban festettek úgy, hogy nem lett rozé, siller-vörösbor közötti lett. Nagyon tetszik most.
  • Mikor és hol tudjuk majd kóstolni?
  • Csak nálam a pincében. Szerintem januárban fogjuk palackozni.
  • Nagyjából mennyi palack lesz belőle?
  • Kevés. Nagyjából 200-300 körül. Nagyon izgi lett, és nagyon tetszik, annyira gyümölcsös, tényleg ilyen extra gyümölcsös, és ott van benne valamilyen szinten a talaj is, a Görbe dűlő meg a Nyergesek. Hihetetlenül jó savak vannak benne. Gyümölcsdzsúz. Szerintem, nagyon klassz lett. Másfél hónappal ezelőtt fejtettem át, most még tisztul, utána derítés, nem lesz szűrve és januárban palackba töltjük.
  • A poharunkban lévő furmintodról mesélnél pár szót?
  • A 2015-ös Hetény dűlőből származik, ez nem százszázalékig furmint, ő egy furmint-hárslevelű, a Hetény dűlőről. Mindig egyben szüretelem a két fajtát. De főleg furmint, nagyjából 70-90 % arányban. Ott azért is szeretem egyben szedni, mert nagyon jól kiegészíti a két fajta egymást. Vannak olyan területek, ahol inkább a furmint találja meg magát, van, ahol inkább a hárslevelű. Ez 2015 szeptember végén lett szüretelve, egész fürtben préseltem. Egy éjszakát ülepedett és utána került a pincébe. Ott spontán acéltartályban erjedt. Erjedés után egy harmad része tölgyfahordóba került. Használt tölgyfahordóba, mely akkor volt negyedtöltésű. A nagyobb része pedig tartélyban maradt. 5-6 hónap után lett a kettő rész összeházasítva. És így lett lepalackozva.

 

A következő eseményekről bővebben itt olvashattok.

És ha még keresitek a szilveszteri mulatság helyszínét, akkor adunk egy tippet.

 

 

Andi

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása