esszlessz- a "feneketlen" kóstolóblog

Idén is Paloznak!

2017. június 15. 19:38 - Esszlessz

Bor-Bicikli-Gasztronómia

Nemrég egy napot tölthettem Paloznakon a Homola Pincészetnél. Káprázatos balatoni panoráma fogadott, színes plédek, nyugágyak, napernyők. Igazi nyugalom és kikapcsolódás várt minket a borteraszon. Legnagyobb örömömre (örömünkre) a házigazdánk még pezsgőt is bontott tiszteletünkre. Megtudtuk, hogy ez az első próbálkozásuk ezen a területen; az alapbor 2014-es pinot blanc, magát a pezsgőt Szentesi József készítette el részükre. Összesen 1300 palack készült. Megjegyzem a fogadtatás alapján lehet kevés lesz.

Homola Szabolcs 2008-ban kezdte felépíteni boros vállalkozását, mára már 15 hektáros a birtok, de hamarosan további bővítés várható. A birtok borai Homonna Attila borász irányításával készülnek, aki 2011 óta dolgozik a pincénél.

A terasz mellett komoly bringák vártak minket, hogy a nyeregbe pattanjunk egy rövid túra erejéig. A kétkerekű drót szamarakat a Paloznaki Önkormányzat biztosította számunkra, akik újdonságként létrehozták a Paloznaki Tekergőt a kerékpáros túrázás népszerűsítése érdekében. Az önkormányzat 16 tökéletes minőségű biciklit vásárolt, melyeket a településen megszálló vendégek kedvezményesen bérelhetnek. Nyolc túraútvonalat is kidolgoztak, amelyek a környék nevezetességei mellett a helyi kisvállalkozásokat, kézműveseket, iparművészeket, őstermelőket, borászatokat érinti. Aki az 1 napos túra alatt 5 ilyen célpontot érint, annak a nap végén a bicaj bérleti díjának felét kell fizetnie!

Mi is útnak indultunk, az első állomásunk a híres fa útjelző tábla mellett volt, ahol a Homola Pincészet munkatársai vártak minket a 100% Balaton borral. A látvány tökéletes; háttérben a csodás Balaton melynek partjára repülünk evvel a reduktív borral. Az idei nyár újdonságaként készült belőle magnum verzió is.

Szőlőtőkék között tekerünk tovább, egészen a Sáfránykert- dűlőig ahol szintén letámasztjuk járműveinket. Itt megkóstoltuk a 2015-ős Sáfránykert Olaszrizlinget; miközben kortyolgatjuk a bort, a pincészet további terveiről beszélgetünk. Kezdetben pár ezer palackos termelés mára 65 ezer palackra bővült, amit még a közel jövőben növelni szeretnének. Így szükség lesz egy modern feldolgozóra, amely itt a Sáfránykert dűlőben fog felépülni. A beruházás jövőre indul és ha minden a tervek szerint halad 2019-es szüret termése már ide kerül feldolgozásra. Megtudtuk azt is, hogy a feldolgozóval párhuzamosan új szálláshelyeket és konferencia központot is szeretnének létesíteni a faluban. Közben érkezik poharunkba a 2015-ős Paloznak Olaszrizling, melyet nagy élvezettel fogyasztottunk el.

Újfent nyeregbe pattantunk, folyatván a túránkat mely a falun keresztül vezetett. A házak sütkéreznek a napfényben, emberek alig vannak az utcán, pedig Paloznak 400 fős kis település a Balaton-felvidéken. Béke és nyugalom mindenhol!

A falu központjában terített asztallal vár minket a Sáfránkert Vendéglő, mely szintén Homola Szabolcs tulajdona.

Búcsút intünk kerékpárjainknak és átadjuk magunkat a gasztronómiai élvezeteknek. A konyhában Lukács Viktor vezetésével készülnek az ételek. Séfjük rendkívül ambiciózus fiatalember, aki hisz a friss minőségi alapanyagokban, házias ízekben, színek- textúrák összhangjában. A kert végében helyett kapott a fűszernövény kert és egy modern grillező egység is. Ételeink egy része is innen kerül az asztalra.

Előételként borban abált kacsamájat kapunk kamillás mézzselével, lilahagyma salátával és füstölt pisztráng rilette-t kerti zöldfűszerekkel, citrusos petrezselyemkrémmel. Szép és finom, igazi íz harmónia.

Főételként faszénen sült bárányfartő érkezik keleti fűszerekkel, karottás káposztával és tepertős gombócokkal, hozzá a pincészet 2015-ös syrah bora kerül a poharakba. Díjnyertes a párosítás!   Desszertként madártejet kaptam teli friss eperrel.

Ebéd után visszasétálunk a Homola Borteraszra, ahol Zsandár Tamás már várt minket fülbemászó zenével. Ő és Budavári Dóra találta ki és valósította meg a „DJ a szőlőben” rendezvény sorozatot. A következő buli július 1.-én lesz. A chill zenéről jut eszembe, hogy idén is lesz Paloznaki Jazz Piknik augusztusban.

Kicsit élvezzük még a napsütést, a zenét és a nyugalmat. Gyönyörködünk a Balatonba, magunkba szívva a friss levegőt.

Nézem a szőlőt, a kis kék szélforgót és lassan tudatosul, hogy ennek a napnak is vége….

Borok:

Homola Pezsgő 2014

Friss, bodza, citrusok, virágok, lendület, szép buborékozás

86 pont

Homola 100% Balaton

Friss, illatos, fehérhúsú barack, akácvirág, füge

81 pont

Homola Sáfránykert Olaszrizling 2015

Intenzív, vaj, mézesség, kis ásványosság, melegség, tavasz

83 pont

Homola Paloznak Olaszrizling 2015

Nyári szellő, bodza,citrusok, egres, pici mandula, hercegnő

84 pont

Homola Syrah 2015

Intenzív, fűszeres, szegfűszeg, meggy, csoki, hosszú, nyáreste, kívánság

85 pont

Rosé 2016

Málna, eper, cseresznye, üde, kis kesernye

79 pont

Kriszti

komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.